דפוס איכותי - כל התורה על רגל אחת

בפרק זה נעסוק בתורת הדפוס ובהשפעתו על אופי העבודה שאותה תרצו להפיץ בציבור ■ כל השאלות שתהיו חייבים לשאול את עצמכם לפני שתיכנסו לבית הדפוס

עכשיו בואו נעסוק ב”גימור”. האם עבודת הדפוס שלכם דורשת “איסוף”, “קיפולים” או “ביגים”? וכמה?

קיפולים זו מילה מוכרת וברורה, אבל מה זה ביגים? אז ככה. אם אתם מדפיסים רק פלייר אין לכם צורך בביגים או קיפולים. תוכלו להיות רגועים. אבל אם בחרתם להדפיס פרוספקטים למשל, תידרשו לקיפול. הנייר מקופל לשניים או שלושה חלקים. זהו קיפול שיכול להיעשות במכונה, או ביד.

כדי שהקיפול יצא מדויק גם בנייר שהוא עבה מעט יותר, מעל 200 גר’, יש מכונה שמסמנת פס בולט, מעין מכה, על הנייר, זהו ה”ביג”. אם מנסים לקפל את הנייר באזור המסומן הוא מתקפל כמעט מעצמו. ברוב ההדפסות של הזמנות סטנדרטיות משתמשים בביג כדי לסייע לקיפול ההזמנה. כמובן שגם זה כרוך בתוספת תשלום.

עד כאן עסקנו פחות או יותר בשאלות הסטנדרטיות. אבל ישנן שאלות שלא ישאלו אתכם אם לא תבקשו. אלו הן השאלות שנוגעות לשורה ארוכה של דברים שאינם נמצאים בתחום הסטנדרט.

השבחות דפוס על קצה המזלג 

יש דברים שאם לא תבקשו – אף אחד לא יחשוב לספר לכם, ולא בגלל שזה סוד או משהו דומה, אלא מכיוון שזה לא סטנדרטי. ישנן עוד אפשרויות רבות, כמעט אינסופית, של ביצועים רבים שאם לא תדעו שהם קיימים ולא תבקשו – לא תקבלו. הנה כמה דוגמאות:

למינציה – אם העבודה דורשת למינציה (מעטה כימי שקוף) הדפוס עשוי להציע לכם אותה. למשל, בכריכה של ספר. אבל אם לא חייבים את הלמינציה, למשל בהדפסת פרוספקטים, ואתם דווקא רוצים להשביח את הנייר עם התוספת הזו, תצטרכו לבקש. ישנם כמה סוגים של למינציה: מבריקה; מט וקפסולציה שבטעות נקראת גם למינציה אבל קשיחה יותר ויש מי שקורא לה “למינציה של גננוֹת”.

לכה או לכה UV או לכה UV סלקטיבית – ישנם סוגים שונים של ציפויים המכסים את העבודה. יש לכה רגילה המבריקה מעט את התוצר המודפס והיא הזולה ביותר. ישנה לכה UV המבריקה יותר ומוסיפה עובי קל לעבודת ההדפסה, יש לכה עם גוון אפרפר מעט המעניקה גוון מתכתי לעבודה ועוד. קיימת אפשרות ליצור “לכה סלקטיבית” זו לכה המודפסת כצבע חמישי ומדגישה אזורים מסוימים, על פי בחירה.

פורפורציה – עושים בה שימוש רב בפנקסים. זו היא פעולת חירור הנייר בחורים קטנים וצפופים, כך שלמרות ששני חלקי הדף עדיין מחוברים – קל מאוד לתלוש אותם אחד מהשני בעזרת תנועת משיכה קלה. לרוב משתמשים בה לפנקסים כמו פנקסי קבלות, חשבוניות, כרטיסי הגרלה ועוד.

הדפסת רכב – במקרים בהם אתם מעוניינים להפיק עבודה צבעונית זהה לכמה מקומות, אך שבכל מקום יופיעו פרטים אחרים, למשל כתובת שונה על פלייר צבעוני זהה, אפשר להדפיס את הפלייר בכמה עותקים הנדרשים עם שינויי הכתובת, מה שידרוש הפקת 4 לוחות עבור כל סוג של פלייר. האפשרות החסכונית יותר היא הדפסת הפליירים ללא כתובת כלל, והדפסה נוספת על הפליירים הנוספים בצבע אחד – שחור, בה יודפסו הכתובות השונות בלבד. כשמה כן היא – רכב – שכן היא “רוכבת” על ההדפסה המקורית.

נומרציה – לעיתים אנחנו רוצים ל”מספר” את העותקים, כמו בהדפסת חשבוניות, כרטיסי הגרלה ועוד. המספור הרץ אינו נעשה באמצעות לוח הדפסה נוסף אלא על ידי העברת הפלט במכונה מיוחדת ה”מחתימה” אותו במספור רץ. כיום, עם התקדמות ההדפסה הדיגיטלית אפשר לתת למחשב לבצע את המספור בקלות יחסית ובדיוק רב.

שטנץ – ובעברית: תבנית. בדרך כלל מתכוונים לסכין שמכינים בהזמנה מיוחדת על פי קובץ גרפי. סכין זה יכול לחתוך את העבודה בצורות שונות – החל מצורות גיאומטריות עגולות או משולשות, וכלה בקווי מתאר מאוירים ומורכבים.

פויל – בן משפחה של ה”שטנץ”. הוא משמש ליצירת הבלטה או הטבעה באמצעות תבנית שתוכננה מראש למקום אותו רוצים להבליט או לשקע. תבניות אלו גורמים לנייר לבלוט יותר בצד אחד ולהיות שקוע בצידו השני. כמובן שההבדל הוא בדרישת הלקוח. בדרך כלל הבלטות או הטבעות מגיעות עם תוספת של זהב או כסף. ניתן לראות הטבעות והבלטות בכריכות ספרים או בהזמנות יוקרתיות.

ישנן עוד תוספות וגימורים רבים ותקצר היריעה מלפרט את כולן. חשוב מאוד להיוועץ באיש מקצוע שיודע ומכיר את כל הניואנסים הקטנים שיעשו את העבודה שלכם ובשבילכם. זכרו שעבודת דפוס היא יצירה מושקעת. הרבה עמל מושקע בקובץ עד שהוא נשלח אל הדפוס, הרבה ממון מושקע בעבודת ההדפסה. כל החלטה קלה, או כזו שנראית קלה, גוררת בעקבותיה אינספור השלכות. חשוב להתייעץ עם גורם בעל ידע בכל אפשרויות הדפוס – וחשוב לא פחות – בעל ניסיון. יש לבחור בכזה שעוסק בדפוס שנים רבות, התנסה בהפקות שונות וראה את כל התוצאות.

אהבתם? מוזמנים לשתף!

Facebook
LinkedIn

תפריט נגישות

דברו אתנו בווצאפ